Veilig aan het werk

Het online of via de telefoon begeleiden van mijn klanten is een goede optie gebleken, de afgelopen tijd. En ik ga het zeker wat vaker gebruiken, want het is een effectief middel om tussentijds wat bij te schaven – én het kost mij minder reistijd. Maar vanaf deze week ga ik weer naar klanten toe of komen ze naar de studio. Fijn voor ons allebei, want het ‘werkt’ toch het beste. We volgen beiden een ‘protocol’, naast de dingen die je al doet om rekening met elkaar te houden. Mijn beroepsvereniging NBPO heeft een duidelijk protocol uitgeschreven, wat ik ook naar mijn klanten heb gestuurd. Ik spreek per dag met één klant af. En het zal soms lastig zijn, om de anderhalve meter afstand handhaven. Zeker als ik bijvoorbeeld mee moet kijken in een computer, een doos met foto’s of een hangmappenladeblok. Maar creativiteit is er volop in een crisistijd. Door schermdelen met een eigen laptop kan ik ook meekijken. En ik heb ook mondkapjes bij me. Een grijptang kan handig zijn als we samen aan het uitzoeken zijn, om iets te kunnen aanpakken of te laten zien. Ik ga ervoor, en ik ga ervaren hoe het voelt om weer in de praktijk te werken, ook al is het op afstand.